onsdag 10 november 2010

Neeeej - inte en säljare till!

Jag har i ett tidigare inlägg berättat om en urjobbig telefonförsäljare. Nu har det hänt igen - den här gången ville de sälja toner till skrivaren. Tillvägagångssättet var nästan detsamma, men säljaren, som var en "hon" (igen!), började med att vilja ge bort en present. Hon pratade och pratade om ditten och datten, från snö och vinterdäck till mina arbetsuppgifter på företaget. Hon smörade på ordentligt också, ungefär som att det var min förtjänst att företaget över huvudtaget existerade. (Pust!) Inte fick man knappt en syl i vädret heller. Till slut hade samtalet kommit in på att vi skulle köpa två tonerkassetter för 3 699,-/st. Jag visste inte ens om de skulle passa, för jag var inte säker på vad skrivaren hade för modellbeteckning. Detta stoppade inte säljaren. Som tur var så fick jag efter en stund ett samtal till från detta företag. Det var en tjej som skulle bekräfta vår order och kolla så att leveransadressen stämde o s v. Då sade jag till henne att jag inte var säker på om det ens var rätt toner som vi skulle få och att säljaren bara hade "prackat på" oss detta. I alla fall så slutade det med att ordern blev makulerad. Så himla skööööönt! Men det tog ju en massa onödig tid, och jag som har fullt upp utan att behöva prata med en massa säljare.

2 kommentarer:

  1. Ett användbart standardsvar till telefonförsäljare är att så snart det går (= man får en syl i vädret) lugnt förklara att "jag köper aldrig någonting via telefon, vill du boka ett personligt möte så har jag en lucka i morgon eftermiddag...".
    Fungerar klockrent!
    //Conny

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Skall försöka med det nästa gång. En annan variant som jag har tänkt på är att säga "Vi har inköpsstopp" och om de är besvärliga så hänvisar man dem till ekonomichefen. Det är skönt att delegera!

    SvaraRadera