onsdag 23 juni 2010

Oseriösa säljare!

Nu har jag flera gånger fått erfara oseriösa säljare som ringer och stör mitt i arbetet. Det ingår i mina uppgifter att ha hand om marknadsföringen och då passar ju kollegerna på och hänvisar alla säljare till mig. Finns det något jobbigare än en telefonförsäljare (som dessutom säljer på provision)? En del frågar om de stör, och när man då säger att de gör det, så fortsätter de bara att babbla på. Otroligt!

Förra året anlitade vi Brinklandia för att de skulle ta hand om dessa samtal åt oss. Vi skulle bara hänvisa alla säljare till Brinklandia så skulle allt bli frid och fröjd. Trodde vi ja! Det går väl an om säljaren tackar så mycket och lägger på när han/hon blir hänvisad till Brinklandia. Det är de andra som vägrar att höra på det örat, som är jobbiga. Det kan till och med hända att de ljuger en rakt in i örat och säger att de minsann har pratat med Brinklandia och att det är OK för dem att vi köper ditten och datten. Det brukar mest gälla införande på olika söksidor. Två exempel är Riksdelen och Din Region. Inte särskilt seriösa företag enligt min mening.

En gång fick jag lägga på luren i örat på en säljare som vägrade att lyssna fastän jag gång på gång hänvisade till Brinklandia. Det gick inte att få henne att sluta. Hon fortsatte att mala på, ungefär som i trans, från där jag hade avbrutit henne. Jag kände att jag blev otrevligare och otrevligare och det är verkligen inte likt mig, men vad skall man göra? Till slut kändes det som om hela samtalet dessutom spelades in. Jag har varit med om detta en gång tidigare, och när man då bestrider fakturan som kommer, så skickar de bara en ljudinspelning på hela samtalet. Väldigt otrevligt! När jag frågade om samtalet spelades in och hon bara fortsatte att mala och varken sade "ja" eller "nej", så hade jag faktiskt inget annat val än att säga: "Nej, nu lägger jag på!" och trycka på "C-knappen" på telefonen. Jag har väl aldrig varit med om något liknande! Då hade jag slösat bort säkert 15 minuters arbetstid på henne.

Vad är det för slags desperata människor som arbetar som telefonförsäljare egentligen? Det brukar jag tänka på när jag ser en del annonser där de söker telefonförsäljare. Då skall man alltid vara "tävlingsinriktad" och "driven" och ha en bra förmåga att komma till "avslut" i telefon. Betyder detta att man skall ljuga och lura sig till order? Det kommer att slå tillbaka på dessa företag. Det är säkert därför som telefonförsäljare aldrig stannar särskilt länge på varje ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar