torsdag 4 november 2010

Att lära sig den hårda vägen...

... det är något som jag är bra på! Jag brukar ofta lära mig den hårda vägen, d v s genom att göra fel!. Nu har jag förstås inte alltid varit sådan, när jag var yngre var jag livrädd för att göra fel. Nackdelen med det är att om man inte vågar göra så mycket så får man inte så mycket gjort (om man säger så). Med åren har jag blivit lite mer otålig och mindre rädd för att trycka på ENTER. Nu förstår ni att jag pratar om datorhantering, inte om andra saker i livet, där kan jag fortfarande vara rätt försiktig av mig, vilket säkert är bra med tanke på hur det ser ut i samhället idag, men just DATORER har jag inte mycket respekt för längre. Kommer ihåg i början av datorernas tid, när jag jobbade i kommunens växel. Alla växeltelefonister var ihopkopplade med kommunens hänvisningssystem, så att alla såg om någon i kommunen hade kopplat ur sin telefon och hur länge osv. Man hade också en informationssida i datorn som man kunde gå in på. Där stod alla adresser m.m. till kommundelskontoren. I min tjänst ingick det att uppdatera denna information. En gång när jag precis hade uppdaterat så ringde jag till växeltelefonisten i den berörda kommundelen och frågade om hon kunde bekräfta att uppgifterna som stod på skärmen var de riktiga. "Jaaaa, sade hon tveksamt... det är de nog, för det står ju så i datorn". Det tog en stund för mig att få henne att fatta att det ju var JAG som hade skrivit in informationen och att det inte alls var säkert att det var rätt information. Hon fick faktiskt försöka att tänka till lite själv, men det satt långt inne. Det tycker jag är typiskt för en person som styrs av datorn. En dator skall man inte styras av - den skall man styra själv och den skall vara till för att underlätta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar