onsdag 1 januari 2014

Multitasking skapar stress?

Jag har, sedan jag började min yrkesbana, alltid utövat multitasking i större eller mindre omfattning på alla arbetsplatser. Men kan multitasking skapa en omedveten stress? Jag har i alla mina ansökningshandlingar framhållit att det finns en "positiv" stress. Frågan är om det verkligen finns det? All stress kanske är negativ i långa loppet? Jag börjar faktiskt tro mer och mer på det.

För några veckor sedan fick jag ont i halsen. Tänkte att det skulle gå över, men det gjorde det inte. Det var inte direkt ont i halsen utan mer utanpå halsen. Till slut gick jag till läkaren för att kolla upp detta och då visade det sig att jag hade en inflammation i sköldkörteln. Nu knaprar jag kortisontabletter och hoppas att allting ska bli bra igen när väl inflammationen har försvunnit.

Nyfiken som jag är ville jag ta reda på vad som hade orsakat denna åkomma och hittade bland annat följande orsaker:
  • Kön – kvinnor löper sex till åtta gånger högre risk än män att drabbas av en sköldkörtelsjukdom.
  • Svår stress. Omvälvande livshändelser som dödsfall eller skilsmässa eller stark fysisk stress, till exempel en bilolycka, kan utlösa autoimmun sköldkörtelsjukdom.
Detta var ju ganska så intressant, att jag är kvinna kan jag ju inte göra något åt, men det där med stressen kom ju återigen upp på tapeten. Jag har inte haft några omvälvande livshändelser, men när jag tänker tillbaka så har jag de senaste åren alltid känt mig "jagad", som om jag hela tiden måste vara på pass. Jag är ganska övertygad om att detta har orsakat inflammationen i sköldkörteln, åratal av inre stress.

I mitt fall producerar sköldkörteln för mycket hormon. Detta heter hypertyreos. Symtom på detta kan vara många, så var på din vakt om du känner igen något eller några av nedanstående:

  • Rastlöshet, oro, lättrördhet, lättretlighet, dålig sömn och en känsla av att alltid "vara på gång".
  • Skakande händer.
  • Viktnedgång trots ökad aptit.
  • Hjärtklappning.
  • Svettning, känslighet för värme och ökad törst.
  • Diarré eller behov av att gå på toaletten oftare än vanligt.
  • Andfåddhet.
  • Hudproblem, till exempel håravfall och klåda.
  • Förändringar av menstruationen – ofta blir mensen mycket sparsam eller oregelbunden.
  • Trötthet och muskelsvaghet.
  • Svullnad vid sköldkörteln på framsidan av halsen (struma).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar