torsdag 2 januari 2014

Multitasking - dåligt på jobbet

Hittade en artikel på nätet som säger att multitasking faktiskt är dåligt på jobbet:
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/multi-tasking-daligt-pa-jobbet/

Alla arbetsgivare borde arbeta aktivt med att få medarbetarna att stressa mindre och göra färdigt en sak innan de hoppar på nästa. Det skulle både företaget och kunderna tjäna på.

För några år sedan hade vi en kurs i Mindfulness på jobbet. Mindfulness minskar stress, hjälper dig att sova bättre och kan även hjälpa dig hantera smärta på ett bättre sätt. Vi fick en CD-skiva som vi skulle lyssna på hemma. Behöver jag påpeka att ganska många var skeptiska mot detta.

Vi hade en väldigt entusiastisk kursledare, men när väl kursen tog slut så rann allting ut i sanden eftersom vi inte kunde ta till oss detta i det dagliga arbetet. Så det fortsatte i samma gamla stil med att kollegerna kom in och "slängde" ur sig muntliga offertunderlag som jag i all hast skulle skriva ner på en gul notislapp, de stack in huvudet och frågade något helt onödigt som de själva hade kunnat kolla upp hur lätt som helst m. m. Allt detta gjorde ju att jag hela tiden fick avbryta det jag höll på med för att svara dem.

Ofta erbjuder företag en friskvårdspeng som man kan utnyttja per år. Jag har funderat på yoga. Det kanske vore en bra investering i sin hälsa. Meditation är också bra, men jag tycker att man inte borde behöva lägga ner så mycket tid på att slappna av efter jobbet. Jobbet ska kunna vara avkopplande ändå, med arbetskamrater med rätt attityd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar