tisdag 26 oktober 2010

Administrationens belastning

Fick höra av en kollega (intet ont menande) att den producerande / säljande personalen på företaget även måste "dra in" till administrationskostnader eftersom administrationen inte genererar några inkomster. Det kändes lite tråkigt och nedslående att få höra detta, även om han inte menade något illa med den kommentaren. Är det så som ens kolleger uppfattar en? Som ett nödvändigt ont som bara kostar pengar och inte drar in några kulor själv? Verkar inte bättre faktiskt...

Vad vet jag? Jag är ju bara en
gammal dammråtta!
MEN - när jag var på anställningsintervju för några år sedan för att få tillbaka den här tjänsten som jag har nu, så pratade jag med den dåvarande VD:n och han sade att nuförtiden kan man inte ha någon som bara sitter och servar andra (med andra ord - den "gamla" sekreteraren) utan ALLA i företaget skall ha en säljande uppgift. Hur går då detta ihop med ovanstående kommentar? Även vår nuvarande VD har påpekat att alla i företaget är viktiga och det viktigaste dokumentet är fakturan. Det är den vi lever av. Ändå har folk kvar den inställningen att administrationen bara är något onödigt och kostsamt, särskilt "ekonomiavdelning" och "ekonom" används många gånger nästan som skällsord. Nu är jag tack och lov ingen EKONOM utan bara en dammig råtta, något som jag brukar påpeka när någon säger "ni på ekonomi..." Bara för att jag kan fakturera, innebär det inte att jag plötsligt är ekonom!

Det är ju svårt att mäta vad en kontorsråtta kan dra in i ROI (om man nu kan prata om ROI i det här sammanhanget), men det hade varit kul att se något mätbart resultat av ens arbete. Ofta gör man ju jobbet med att skriva och skicka ut offerter, men det är ju säljaren som får "inkomsten" om det blir en order och råttan har ju som sagt bara suttit och kostat pengar...

1 kommentar:

  1. Du kanske kan börja anteckna de korrigerigar du måste göra i antal eller tid?
    Tänk om ingen finns där som kan skicka ut en snygg och korrekt offert? Ingen som kan orderbekräfta, ingen som kan fakturera eller betala ut deras lön? Då hjälper det ju inte hur mycket de säljer...

    SvaraRadera