måndag 25 oktober 2010

Dagens ekonomitips...

Läste en artikel i tidningen där en konsumentrådgivare kom med ett tips om hur man får koll på sin ekonomi. Detta tips hette Kuvert-metoden och gick ut på att när alla räkningarna var betalda, så skulle man ta ut ALLA pengar som var kvar på kontot och lägga dem i olika kuvert, typ "fika", "kläder" etc. Detta tips tycker jag verkar VÄLDIGT otympligt. Skulle absolut inte funka i mitt fall i alla fall. Säkert inte heller för alla dem som har autogiro etc som dras vid olika datum. Nej, jag har ett mycket bättre ekonomitips --->>>

Svaret är... Excel! Världens bästa sätt att få kontroll över sin ekonomi utan större ansträngningar, som att sätta upp sedlar på en tavla, typ "Lyxfällan" eller som i exemplet ovan med kuverten. OK, det underlättar ju om man kan Excel någorlunda i alla fall, men då är det helt oslagbart. Hemma är det jag som har ansvaret för räkningarna och jag har gjort ett exceldokument för varje år där varje flik är en månad. Så för man upp alla sina utgifter och inkomster och Excel räknar enkelt ut vad man får kvar varje månad. Det bästa med det här systemet är att man kan planera framåt i flera månader.

Har du Excel på datorn så testa detta - helt oslagbart!

En fördel (eller egentligen nackdel) är att jag direkt när jag har fått lönen, kan se att jag inte har någonting kvar...

2 kommentarer: