fredag 6 augusti 2010

Tankar vid en diskmaskin...

Jaha, så var då den första veckan efter semestern gjord på jobbet och därmed också min diskvecka för den här gången. Nu dröjer det ganska länge tills nästa gång. I och med att vi inte har varit så många på jobbet den här veckan så har jag fått stå för i- och urplockningen helt själv hela veckan. Ja, i ärlighetens namn skall jag väl säga att mina två arbetskamrater erbjöd sig emellanåt, men kontorsråtta som man är så svarade jag: - Nej men jag fixar det, det är inga problem. Det var det inte heller, Outlook hjälpte mig att komma ihåg att med jämna mellanrum gå upp till lunchrummet och titta till diskmaskinerna. Vi har två stycken.

Plötsligt en dag var det smutsig disk inplockad i den "rena" diskmaskinen fastän den "smutsiga" inte ens var full! Då blev jag väldigt konfunderad... det har ju ALDRIG (nästan) hänt och nu hände det TVÅ gånger efter varandra. VARFÖR? Vi har en magnetskylt på varje diskmaskin, en sida är grön där det står "diskad" och en är röd där det står "odiskad". Nu var det så att vi hade besök från utlandet och de personerna kan ju naturligtvis inte svenska. Kan det ha varit DE som har plockat in i "fel" diskmaskin? De gick väl efter färgen på skylten i så fall. Grön betyder ju "fritt fram" medan röd betyder "stopp". Om det är så, kanske vi har valt fel färger på skyltarna i förhållande till texten? Det tål att tänkas på... Vilket är egentligen "rätt" och vilket är "fel"? Grön skylt - "diskad" (klar maskin - ställ inte inte in smutsig disk), röd skylt - "odiskad" (ej klar maskin - fritt fram att ställa in smutsig disk) eller grön skylt - "odiskad" (ej klar maskin -fritt fram att ställa in smutsig disk), röd skylt - "diskad" (klar maskin - ställ inte in smutsig disk)? Det är ju verkligen en tolkningsfråga. Ju mer man börjar tänka på detta, desto mer förvirrad blir man. Egentligen borde det väl vara grön skylt med texten "odiskad" (fritt fram att ställa in smutsig disk) och röd skylt med texten "diskad" (ställ inte in smutsig disk)? Eller?

1 kommentar:

  1. Ja det tål att tänkas på. Röstar nog för en ändring av skyltarna så att den röda skylten betyder diskad = ställ inte in.

    SvaraRadera