tisdag 3 augusti 2010

Hej igen, kontoret!

Jaha, då var den första och andra arbetsdagen efter semestern avklarade. Nästan alla är fortfarande på semester, så det finns inte så många "störande" element på kontoret. Vi är tre personer och de andra två är inte särskilt störande utan sköter sig själva. Fördelen är att man får ganska mycket gjort, nackdelen är att man inte har någon att fråga om man måste ha svar på något för att kunna slutföra uppgiften. Då får man lägga det i den oklara högen och det är ju lite irriterande förstås...

Den första timmen igår gick till att rensa alla mail som hade kommit både till info-adressen och till min egen inkorg. Det var väl sisådär 750 stycken sammanlagt. Om det tog ca 1 timme att rensa dessa, så visar väl det ganska väl hur mycket "skit" (rent ut sagt) det skickas via mail? Det mesta var ju bara att radera direkt! Jag tycker synd om dem som skickar frågor, beställningar m.m. helt seriöst till info-adresser. Det är ju hur lätt som helst att deras mail kommer bort i den allmänna raderingen. Då gäller det verkligen att skriva rätt ärende på mailet. Mail utan ärende är ju inte så smart, men det förekommer titt som tätt.

Eftersom det har varit månadsslut (juli) så är det en del leverantörsfakturor att kontera, inleveranser att göra i "rätt" månad samt fakturera det som levererades ut i den veckan som jag hade semester. Jag gick ju en vecka tidigare på semester än de flesta på företaget. Lite avtalsfakturering har jag också hunnit med. Det har inte precis varit långtråkigt de här dagarna.

Lunchpromenaderna har jag också kommit igång med, så jag hoppas att det dyker upp idéer på blogginlägg under dessa promenader. Igår kändes promenaden lite jobbigare än idag, så det går väl åt rätt håll med konditionen. Man har ju slöat till en del under semestern...

Dessutom har jag diskvecka den här veckan också, så det gäller att komma ihåg att sätta igång och plocka ur diskmaskinen med jämna mellanrum. Då är påminnelserna i Outlook en ovärderlig hjälp. Sedan om man har tid över, kan man ju alltid rensa upp på skrivbordet. Det kan behövas inför nästa vecka när de flesta är tillbaka och det drar igång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar