söndag 21 februari 2010

Mitt liv som konsultråtta

Under halvåret som konsult hann jag vara på en del olika arbetsplatser. Mest fick jag jobba som receptionist/telefonist. Undantaget var på Ica kundkort där jag var i två omgångar. Den första omgången var mitt allra första uppdrag och då fick jag vara på redovisningen (tror jag att det hette) och knacka in inbetalningar från kunder till sina Ica kundkort. Det gällde att inte skriva fel på siffrorna, så att beloppet drogs från någon annans konto... Lite nervöst var det allt, och även tidspress för innan kl 15.00 var det tvunget att vara klart om beloppet skulle gå in på kortet nästa dag.

Den andra omgången på Ica kundkort handlade om att registrera stamkunder. Vi var ganska många från samma arbetsgivare (Proffice) som jobbade med samma uppgifter, d v s att manuellt sortera alla ansökningar och lägga upp dem i olika högar för registrering. Jag trodde att de skämtade först när de förklarade vad jobbet gick ut på. ("Har man inte datorer till sådant...?") Det har man alltså inte, utan vi fick sitta och sortera i 8 timmar om dagen. Jättekul! Varje dag kom det ett antal blåa backar med ansökningar från posten. Jag snackar 10-15 backar, alla fulla med ansökningar. Allt skulle sorteras samma dag. Men en sak som var bra var att när man hade gjort sina 8 timmar så fick man gå hem. Då kunde man ju t ex börja kl 06.00 och gå hem kl 15.00. Vi hade också ganska kul på jobbet eftersom vi var ett gäng från Proffice.

Men som sagt, de flesta uppdragen gick ut på att sitta i växel och reception. Då gällde det att snabbt sätta sig in i alla namn och avdelningar så att man inte skulle koppla samtalen fel. Det var ju ganska påfrestande psykiskt. Det var bl a därför som jag inte ville vara kvar som konsult, för skulle jag bara sitta i växeln hos olika kunder så kunde jag lika väl sitta i växeln på mitt "gamla" jobb som jag var tjänstledig från. Det var ju därför som jag hade sökt mig bort - för att få chans till andra arbetsuppgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar