I helgen var det kick-off med jobbet. Vi fick lyssna på en föreläsning om hur man kan öka försäljningen och ändra sin inställning och sitt tankesätt för att få en bättre stämning och därigenom få en positiv spiral på arbetsplatsen. Det var ganska intressant och det kom fram en del punkter som jag hoppas vissa i företaget tog åt sig. En del saker var ju helt klockrena. Bland annat frågade föreläsaren om vi någon gång hade sagt att vi har en "rå men hjärtlig stämning" på arbetsplatsen. Det är ju liksom det vi har - mer eller mindre hela tiden. Så det fick ju alla erkänna. Då menade han att man på något sätt hade sagt OK till vuxenmobbing. Så hade man ju inte riktigt tänkt på det förut. I och för sig så har jag börjat bli ganska trött på den där "stämningen". Den var rätt kul för sådär 10 år sedan, men den senaste tiden har jag faktiskt börjat tröttna på den. Hoppas att fler börjar tänka på detta, så att den kan försvinna.
En annan sak som föreläsaren framhöll var vikten av att skicka fakturor snabbt. Det upplevs som professionellt menade han. Det hoppas jag också gick in hos en del, för emellanåt har man fått höra att "de där på kontoret bryr sig bara om att få ut fakturan så fort som möjligt". Det är nästan att vi skäms över att skicka fakturor och en del håller på dem i flera veckor efter avslutad service exempelvis. Det är ju faktiskt inte särskilt professionellt.
Ytterligare en sak - har ni tänkt på att era största kunder ofta även är de mest olönsamma? Inte det? Det fick vi i alla fall oss till livs som en liten tankeställare. Och det stämmer faktiskt, för hur ofta ger man inte rabatter och bjuder på det ena och det andra för att "det är ju en så stor kund"? Det var ytterligare en klockren grej, precis i veckan hade vi haft ett sådant exempel på jobbet där vi skulle plocka bort räntefakturor bara för att "de är ju en så stor kund" fastän fakturan var förfallen sedan i somras...
Nej, ändring tack!
Och så tycker jag att vi ska säga som någon i Nalle Puh: "Har man inget snällt att säga ska man vara tyst".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar