torsdag 7 april 2011

Sökordsoptimering för okunniga?

Hur skall man sökordsoptimera sin webbsida om man till exempel använder sig av en blogg, men använder den som hemsida och inte bloggar? Jag har ju märkt att Google gillar bloggar, för skriver man något specifikt på bloggen, så syns det direkt ganska högt upp på en Googlesökning. Har man en "hemsida" i exempelvis Wordpress och den bara finns till och inte är "aktiv" genom att man skriver blogginlägg några gånger i veckan, så kan jag tänka mig att Google inte har något större intresse av den. Hur skall man då göra? Skall man börja använda sin "hemsida" som blogg? Jag använder inläggssidan som min förstasida "HEM" och den ligger först i raden av sidor och går inte att flytta, så ifall jag skulle börja blogga på sidan, så skulle blogginläggen komma först och så fick jag väl i så fall göra en sida till som heter "HEM", men det skulle antagligen inte bli där som besökarna skulle hamna först, utan de skulle ju hamna på bloggen. Är det bra eller inte? Om man är en potentiell kund och klickar på en annons på nätet, och då kommer till en blogg - hur reagerar man då? Någon som har lite erfarenhet av detta och kanske kan komma med några kommentarer eller rekommendationer i denna fråga?

2 kommentarer:

  1. Go'kväll! Jag tror du kan välja att ha en statisk sida som startsida på wordpress och då kan du ju välja sidan "Hem" t.ex.
    /Yvonne

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen. Hittade stället i Wordpress där man kan välja "statisk", men efter dagens lunchpromenad, så kanske jag har ändrat mig och vill ha en blogg på hemsidan. Vi får se vad det blir i slutändan. Tack ändå, nu har jag lärt mig något nytt igen!

    SvaraRadera