Åter är det månadsslut. Då jagas det med blåslampa. Allt som kan faktureras måste faktureras. Lagerlistor skall skrivas ut och förhoppningsvis också stämma. Leverantörsfakturorna och inleveranserna måste stämma överens i "rätt" månad. Det som avviker skall föras upp på en separat lista... Pust! Är det såhär överallt eller bara hos oss?
Nja inte så mycket på det här jobbet. Jobbade förut på en elektronikdistributör där var det precis som du beskriver här. Det hände nog även att vi skickade ut order tidigare än vad kunden ville ha dem för att justera månadens resultat så att säga. Alla jobbade över sista dagarna i månaden :(
SvaraRadera/Sekreterare
Det finns nog en del här på ekonomiavdelningen som gärna skulle se att vi fakturerar innan ens ordern är levererad, bara för att få bättre siffror vid månadsslut, men jag tycker inte att det känns riktigt att göra så. Skulle jag vara kund, skulle jag tycka att det var väldigt underligt om jag fick en faktura innan jag hade fått leveransen. ... och det där med att jobba över... vi brukar inte vara "klara" med månaden innan cirka i mitten av nästa månad, för det brukar också dyka upp del leverantörsfakturor, som har tagit lång tid på sig att komma till oss.
SvaraRadera