onsdag 22 december 2010

Konflikträdsla och kullkastad livsfilosofi

Jag gillar inte konflikter. Det har jag fått reda på genom en personlighetsanalys som jag gjorde på Trygghetsrådet när jag blev uppsagd för några år sedan. Det var väldigt intressant att få reda på "sanningen" om sig själv, men jag visste ju redan att jag inte gillar att bråka. Det finns ju en del folk som tycker det är kul att ställa till bråk och gärna gör det, men sådan är inte jag. Bättre att stå på god fot med alla (eller i alla fall de flesta).

Min livsfilosofi har också blivit kullkastad. Det var på ACT-kursen som vi hade på jobbet för ett tag sedan. Då sade kursledaren att livet kommer att vara fullt av problem och det enda man kan göra är att lära sig att hantera dem. Kändes inte alls kul för mig att höra, jag som har som livsfilosofi att "livet skall vara lätt" (som den där låten: "Det skall va gõtt att leva, annars kan det kvitta" med Galenskaparna en gång i tiden). Varför skall det vara så krångligt? Det fattar inte jag... ofta är det ju man själv som krånglar till saker och ting och då måste det ju också gå att leva ett "okrångligt" liv. Ta till exempel det här med alla samhällets "krav" som många känner stor press inför. Vaddå "krav", säger jag då... man kan ju bara strunta i att köpa alla dessa lyxprylar som man "måste" ha: platt-TV, blueray spelare, surroundsystem, iPhone etc, etc. Det är ju egentligen inte samhället som har ansvaret för dig, utan just DU SJÄLV! Tänk på det du, såhär i jultider...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar