torsdag 28 oktober 2010

Viktiga rutiner

Det där med rutiner är svårt men ack så viktigt. Tänk vad bra rutiner kan underlätta och förbättra för alla i ett företag. Det är företagsledningens ansvar att skapa bra rutiner ihop med medarbetarna, men jag tror att det på alltför många arbetsplatser är brist på rutiner. Vad beror detta på? Är det dåliga företagsledningar? Kanske det... Det är ju väldigt jobbigt att genomföra nya rutiner så det är väl lättare att låta det gå så länge som det funkar någorlunda.

Lyssnade på ett webseminarium om Lean för ett tag sedan. Hade aldrig hört talas om detta tidigare, men som jag fattade det så betyder Lean "förändring" och "förbättring" och att man ger medarbetarna ansvar och låter var och en växa i sina arbetsuppgifter. Rätt uppfattat? Låter som om vi skulle behöva lite Lean här hos oss. Oftast är det en och samma person som får fixa och trixa, vilket innebär att många aldrig lär sig att göra något själva.

Det där är en liten balansgång, säg till exempel att alla säljare skulle börja skriva sina offerter själva. Det gör inte alla hos oss utan det är jag som skriver och skickar de flesta offerterna. (Ja, jag vet - många tycker att detta är VÄLDIGT OMODERNT!)

MEN - om nu alla skulle skriva egna offerter skulle det med all sannolikhet innebära att dessa offerter skulle se väldigt olika ut, beroende på vem som hade skrivit dem. Det skulle också dyka upp ett och annat stavfel, vilket jag tycker skulle vara fruktansvärt och verka ganska oproffsigt. Samtidigt skulle det frigöra tid för mig att pyssla med annat än offertskrivning, exempelvis skulle jag kunna fördjupa mig mer i marknadsföringen... Tiden räcker inte riktigt till för både offerter, order, fakturering, hemsida, in- och utleveranser, nyregistrering av kunder, telefonistavbyte, kökstjänst och marknadsföring (m.m., m.m.). Det är bara det att blotta tanken på att lära säljarna att skriva offerter känns som en berg att bestiga, lättare då att göra det själv. Jag orkar bara inte ta tag i detta. Man kanske kan hoppas på att dygnet plötsligt får fler timmar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar