fredag 22 oktober 2010

Städa kontor - hur svårt kan det vara?


Nystädat kontor?
Med jämna mellanrum får vi besök av städare på jobbet. Då är det ett himla liv med dammsugare och man får springa ut ur kontoret några gånger när de först skall dammsuga och efter en stund torka golvet. Inget att klaga på där, för man vill förstås ha fint och snyggt på kontoret och då får man offra sig lite och gå ut och lämna plats.
MEN... för ett tag sedan blev det lite för bra med städandet... jag kom in på kontoret efter lunch och det var något som inte riktigt stämde. Jag kunde inte sätta fingret på det, men någonting var konstigt. Efter ett tag började jag se - telefonen stod på sniskan, pappershögarna var tilltufsade, papperskorgen var på fel ställe. Det visade sig att kontoret hade blivit städat (!). Nej, så får det inte gå till. Jag blev förbannad och skickade iväg ett litet ilsket mail till den ansvarige för städinköpet på företaget. Efter en stund kom städledaren in till mig och frågade vad det var jag ville klaga på. Lite pinsamt kanske, men det visade sig att dessa städare hade fått klagomål tidigare och nu städar de inte längre (i alla fall inte hos oss).

Jag har själv städat för länge sedan och då var det väldigt viktigt att det inte skulle synas att man hade varit där. Städandet fick till och med ske på kvällstid. Nuförtiden kommer ju städarna in med samma pondus som mammor med barnvagnar och alla skall bara flytta sig för dem. Annat var det förr!

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt vad du tycker här om det var bättre förr eller? Jag ser hellre städare med pondus som städar ordentligt och är medvetna/stolta över att de göra ett bra jobb!

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan man ju diskutera... Jag tycker nog inte att städarna skall ha så mycket pondus så att de "jagar" ut människorna från deras arbetsplatser. Lite smidighet kan inte skada. Jag menar inte att de skall be om ursäkt för att de kommer och städar, men respekt för en annans arbetsplats skall de ha, tycker jag :-)

    SvaraRadera