onsdag 6 oktober 2010

Hur peppar man sig själv?

Hur skall man peppa sig själv varje morgon, så att man blir full av energi inför arbetsdagen? Ett problem för många, säkert. Det är klart att det hjälper till att ha ett roligt och inspirerande jobb att gå till. Ett jobb där man bara få ge och ge och inte får något tillbaka är naturligtvis uttröttande och utslitande i längden. Där har arbetsgivarna något att tänka till om, tycker jag. Arbetsuppgifterna är nog viktigare än en fin miljö, jag har varit med om jobb där jag trots fin miljö ändå hade "ågren" för att gå till jobbet varje morgon. Då var det arbetsuppgifterna som inte var inspirerande. Tänk vad hemskt att år efter år gå till ett jobb som man inte tycker om. OK, man kan söka ett annat jobb, men det är inte alltid det lättaste. Dessutom har man ju ofta ekonomin att tänka på och andra personer att ta hänsyn till. Det är inte bara att sluta, fast det alternativet ibland hade varit det bästa. Det finns ju även arbetssituationer och miljöer som man blir direkt sjuk av att vara i en längre tid.

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig om att miljön inte är den viktigaste. Man vill gärna ha omväxlande arbetsuppgifter. Jag gör de tråkiga jobben bäst om jag även har roliga uppgifter.

    SvaraRadera