torsdag 16 september 2010

Säljare är vi allihopa

Häromdagen hade vi ett litet morgonmöte på jobbet. Vår chef, som är en vis gammal man på 81 år, sade att vi alla är säljare i företaget. Man kan ju faktiskt sälja på andra sätt än det traditionella. Man kan t ex få ut offerterna snabbt, vara anträffbar på telefon, vara tillmötesgående och serviceinriktad. Allt detta bidrar till mer sälj. Till och med jag, kontorsråttan, är en säljare.

Det var lite kul faktiskt, för förra veckan ringde det en kund och hamnade hos mig. Vi pratade lite om vår nya textilprinter, som jag faktiskt kunde berätta lite om, eftersom jag hade lagt upp artiklarna och då får man ju gå igenom artikelbeskrivningen ganska noga. Det var ett ganska trevligt samtal faktiskt. Efter ett tag frågade hon efter en säljare som hon hade haft kontakt med förut, men som hade slutat hos oss, vilket jag upplyste henne om. Då sade hon: Jaha, och nu har du tagit över efter honom? Det kändes ju smickrande, men njae, inte riktigt... jag är ju som sagt "bara" kontorsråtta. I alla fall så fick jag skicka två offerter och det kändes ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar