torsdag 2 september 2010

Fy för myglare!

Då och då kommer det till vår kännedom att konkurrenter och f.d. anställda försöker "mygla" bakom ryggen på oss och "sno" åt sig agenturer genom att snacka "skit" och fara med osanning. Det kan man ju bli ganska förbannad på.

Ett exempel:
En konkurrent kontaktade en av våra leverantörer där vi har agenturen, och lyckades övertyga dem om att vi inte var kapabla att sälja deras maskiner för att våra anställda var så gamla. Det tog ett bra tag för oss att bevisa att denna konkurrent hade ljugit leverantören rakt upp i ansiktet. Nu har vi fått tillbaka vår ensamrätt till agenturen, men det tar onödig tid och kraft att hålla på och "tjafsa" om sådana saker.

Ett annat exempel:
En före detta anställd myglade bakom vår rygg och försökte ta över en agentur ihop med en konkurrent. Detta fick vi också stopp på, tack vare en stark chef som tycker om att "slåss".

På en av våra konkurrenters hemsidor står att läsa:
Vi tror att vi kan bemöta marknaden på ett bättre och mer personligt sätt än ”jättarna”.
"Jättarna" i detta fallet är väl vi kan man tänka (med ca 10 anställda). Vi är ingen särskild "jätte" i våra ögon. Däremot brukar vi inte prata illa om våra konkurrenter såsom de gör om oss. Vi tror nämligen att den som pratar "skit" får tillbaka sin "skit" till slut.

Synd bara att inte kunderna genomskådar detta skådespel innan det i många fall är för sent. Tänk om vi skulle börja framhäva oss likadant på vår hemsida och förringa de "små". Dessutom kan jag tänka mig att det oftare är de "små" som myglar mot kunderna än vi "jättar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar