fredag 20 augusti 2010

Företagen och de sociala medierna

Nuförtiden är det ju så mycket med sociala medier. Det har fullkomligt exploderat med Facebook, Twitter, YouTube etc, vet knappt vad allting heter. Vårt företag har faktiskt Facebook, det var något som vi ville testa efter att ha varit på en mycket inspirerande internetmässa i vårvintras. Det var också första gången som jag själv stiftade bekantskap med Facebook, innan dess visste jag ingenting om de s.k. sociala medierna.

Vi har haft Facebook ett tag nu och med varje e-mailutskick till våra kunder promotar vi detta och ger dem möjlighet att så lätt som möjligt "gilla" oss. Nu har vi kommit upp i 43 personer som "gillar" oss. Det är alltid lika roligt när man ser att det har tillkommit någon (som inte är "intern").

En lite känslig fråga när det gäller företag och sociala medier verkar vara hur mycket man egentligen skall lägga ut om företaget. Det har jag märkt en del på senare tid. Vissa personer hos oss tycker inte att man skall berätta för mycket om vad som händer innanför väggarna, t ex att man får in order, men är det inte det som är vitsen med sociala media? Det man verkar vara rädd för är att våra konkurrenter skall få reda på för mycket om oss. Det kanske är jag som är naiv, men jag tycker att man gott kan skriva så mycket som möjligt om vad som händer och vad som är på gång i företaget. Man kanske inte direkt skall ange vilka kunderna är som har lagt order, men jag tycker gott att man skall skriva om man får in order. Det måste ju vara provocerande för konkurrenterna om de nu råkar få se det, och det är ju aldrig fel att provocera dem lite...

Det finns till och med kurser i Facebook och sociala medier, jag har precis fått en inbjudan från Confex om en sådan kurs i Göteborg den 3 november. Där kommer de bland annat att ta upp just frågan om vilken policy företaget bör ha för sociala medier. Är faktiskt lite sugen på att gå, men det är ju inte gratis... men som sagt - sugen är jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar