onsdag 2 juni 2010

Ytterligare en utdöd kontorsapparat?

När jag häromdagen gick min vanliga lunchpromenad och pratade för mig själv, kom jag på att jag borde ha en diktafon så att jag bara kunde prata in alla tankarna och sedan bara skriva ner dem i bloggen. Det var därför jag började tänka lite närmare på just diktafonen. Den måste väl ändå tillhöra de utdöda kontorsapparaterna? Eller? Den verkar inte alls särskilt död, för jag fick upp många bilder på diktafoner när jag sökte på google. Vem använder diktafon nuförtiden? Journalister, författare och läkarsekreterare? Det finns säkert många som man inte ens tänker på som använder sig av diktafoner.

På mitt första jobb använde VD:n diktafon när jag skulle skriva brev m.m. åt honom. Han var väldigt pigg på att använda diktafon. Han var dessutom väldigt bra på att tala in exakt hur det skulle stå, så man behövde nästan aldrig gå tillbaka och ändra något. Jag hade en såpass modern bandspelare, så den hade en fotpedal som man stoppade bandet med och spolade tillbaka. Finns det sådana bandspelare nuförtiden tro? Det kanske är dessa som är utdöda och inte själva diktafonen?

2 kommentarer:

  1. Bandspelarna finns fortfarande, men nu skriver man för det mesta från elektroniska filer i ett program där man kan backa och spola fram med tangenter på tangetbordet istället :)
    /Sekreterare

    SvaraRadera
  2. Tack för det svaret! Tänk vad man kan lära sig mycket genom att blogga! :)

    SvaraRadera