tisdag 18 maj 2010

Psykopater ibland oss

Jag tycker nog att jag har ganska bra förmåga att tolka verkligheten, men ibland måste man ändå undra. Tyvärr kan det hända att man råkar ut för väldigt konstiga arbetskamrater som förstör stämningen på arbetsplatsen och gör så att man inte tycker det är så kul att gå till jobbet på morgonen. Jag har råkat ut för särskilt två sådana personer som jag kommer ihåg, båda var "kärringar". Den ena var en lillchef som var tvungen att uttrycka sin makt genom att emellanåt utbrista "Jag är faktiskt din chef!" samt göra sitt bästa för att trycka ner egna initiativ hos personalen. Om vi hade varit på samma möte och hon sedan berättade för någon vad mötet hade handlat om, kunde jag ibland börja undra om vi verkligen hade varit på samma möte, för jag kände knappt igen någonting som hon berättade om. Då börjar man ju undra om det är man själv som är knäpp eller den andra personen. Jag har senare kommit underfund med att hon måste vara psykopat. Det kryllar säkert av psykopater överallt på arbetsplatserna. Det är ju inte alls så att det bara är kriminella som är psykopater, nej då - din chef kan vara en... Jag sökte lite på nätet (denna underbara värld) och hittade några punkter på http://www.psykopat.se/ som kännetecknar en psykopat. Läs och begrunda och tänk sedan efter om detta stämmer på någon eller några på din arbetsplats.

Det är mycket svårt att känna igen en psykopat. Ofta upplevs psykopaten som charmerande och trevlig vid de första kontakterna.

Det finns dock några varningssignaler som man kan lära sig känna igen. Dessa är:

  1. Personen försöker sätta sig över dig vid första mötet. Personen vill markera sitt "större" värde jämfört med dig. Personen kan göra detta genom att poängtera vilka skolor, vilket lön, vilken roll eller uppdrag som personen påstår sig ha.
  2. Psykopatens ständiga följeslagare är mytomanen. Se om du hittar direkta sakfel i det som personen berättar. Verkar något för otroligt för att vara sant så är det ofta det.
  3. Kall, tom och stirrande blick. Många beskriver psykopatens blick som mer "stirrande" än normal personens. Psykopaten stirrar på sin omgivning utan att han själv tänker på det.
  4. Förtäckta eller direkta hot. Psykopaten använder ofta hot i någon form för att få igenom sin vilja. Hoten kan ofta verka oskyldiga. Om vi inte gör så "här" så kommer följande att hända.
  5. Personen har ofta en grandios uppfattning om sig själv. När personen berättar om vad han/hon gjort i livet så blir det ofta överdrivet.
  6. Personen behandlar människor i sin omgivning olika beroende på deras roll. Tex "trampar" på underlydande och "fjäskar" för överordnade.
Naturligtvis så kan en person uppvisa ovanstående kännetecken utan att vara en psykopat. Stöter man på dessa ska man dock vara extra försiktig och se dessa som varingsklockor. När dessa ringer så kan det betyda att allt inte stå rätt till.



Chatta från inkorgen. Se möjligheterna med Hotmail!
Klicka här!

1 kommentar:

  1. Japp, jag har haft både en manlig och en kvinnlig sådan chef. Båda var dessutom vd för företaget så det var svårt vill jag lova.
    Igår läste jag ut en bok av Tana French "Till skogs". Bra bok med bl.a. psykopater i handlingen.
    /Sekreterare

    SvaraRadera