lördag 1 maj 2010

Människor utan ansvarskänsla

Det finns vissa människor som inte bryr sig. Det måste vara väldigt lätt för dem att bara skjuta över ansvaret på andra. Något som minst sagt irriterar mig är när en person på en arbetsplats har fått andra arbetsuppgifter och då helt struntar i att slutföra sina gamla. För mig är det en självklarhet att slutföra det man har påbörjat. Men dessa människor kan helt enkelt förklara att "Jag arbetar inte med detta längre, så jag bryr mig faktiskt inte!" VEM skall i så fall bry sig, undrar jag? Är det JAG som skall göra det? Skall JAG ta över den andres bryende, jag som aldrig ens haft med saken att göra? Nej, det finns alldeles för många icke-bryende människor runt om i världen, arbetsplatsen är bara en av de minsta scenerna för detta skådespel. Om alla i världen skulle bry sig mer, skulle nog världen också se annorlunda ut (nu blev det visst ett väldigt stort perspektiv på det här lilla irritationsmomentet).
Här följer två exempel:
  1. Jag mailar en fråga till en person men får inget svar. Jag mailar igen och igen och igen - utan svar. Till slut när jag träffar på personen i fråga i korridoren, frågar jag personligen och får då ovanstående svar. ("Jag arbetar inte med detta längre, så jag bryr mig faktiskt inte!") Hur svårt hade det varit att skriva ner detta och svara på mailfrågan som jag ställde för flera månader sedan? Nej då, det är bara att strunta i allt, för man har ingen ansvarskänsla.
  2. En person har blivit uppsagd och struntar då i att visa sin efterträdare sina arbetsuppgifter. ("Jag bryr mig inte, för jag är faktiskt uppsagd!")

Jag blev ju själv uppsagd en gång i tiden, men då försökte jag ändå visa och lära upp dem som skulle ta över mina uppgifter. (Sedan var det ju bara bra att de inte klarade av detta utan jag fick komma tillbaka...) Man får ju i alla fall försöka visa sin goda vilja, fastän man kanske helst inte skulle vilja bry sig. Det är det som är skillnaden mellan människor med och människor utan ANSVARSKÄNSLA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar