söndag 14 februari 2010

Från ordbehandling till Officepaket, del 1

Datorn har ju verkligen gjort sitt intåg i kontorsvärlden under de år som jag har varit med i "svängen". I skolan hade vi ju fått lära oss ordbehandling, som det hette på den tiden. Det var ju just vad det var - man behandlade ord med hjälp av en dator. Detta var så nytt att det inte var många som visste vad det var. På mitt första "riktiga" jobb var de ganska moderna (det var ju där jag hade min egna telex) och då fick jag en dator som komplement till den obligatoriska skrivmaskinen. I datorn fanns det ett ordbehandlingsprogram som hette "Display Write 4". Det var verkligen modernt. Skärmens bakgrund var svart och texten var gul. Det var bara att skriva på. Behöver jag säga att det inte fanns någon mus? Allting sköttes med tangentkombinationer. Det är nog därför som jag fortfarande drar mig för att använda musen alltför mycket. Mycket bättre med kortkommandon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar