torsdag 10 juni 2010

I dessa studenttider...

Överallt skrålas och sjungs det... "För vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, för vi har tagit studeeenteeeeen... fy faaaaan vad vi är braaaaa!" Jag har bara en stilla undran: VAD är det som är så himla BRA med att ta studenten nuförtiden? Annat var det väl förr, när det inte ens var alla som kunde ta studenten och själva utbildningarna var ganska mycket hårdare. Även om man gick utbildningen var det ju inte säkert att man klarade själva studenten (tänk vilken skam att inte få den vita mössan ihop med sina kamrater). Nuförtiden klarar sig väl nästan alla, om de inte skolkar sig igenom gymnasiet förstås. Nä, så himla bra tycker jag inte att man skall skryta med att man är... En annan sak är studentbalerna som enligt mitt tycke har blivit alldeles för storstilade. Det måste väl ändå ha gått överstyr när det läggs ner tusentals kronor på balklänningar, håruppsättningar m.m. Det är ju värre än ett bröllop. Mina egna barn har några år kvar till studenten. Jag fasar redan... Hoppas att hysterin har dragit över tills dess så att det inte bara blir värre och värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar