fredag 29 januari 2010

Utdöda kontorsapparater

Kom att tänka på några utdöda kontorsapparater som fanns när jag började jobba. En av dessa är till exempel telexen. Är det någon under 30 som vet vad en telex är (var) för något? På mitt första "riktiga" jobb fick jag en alldeles egen telex. Den stod på lagret, alldeles utanför mitt kontor, i ett dammigt hörn. Den förde ett alldeles förskräckligt oväsen, men det var i alla fall min alldeles egna telex, så jag tyckte att det var väldigt lyxigt.

Ungefär såhär såg "min" telex ut (som jag kommer ihåg den i alla fall, det var ju så länge sedan) och den stod ungefär i ett liknande hörn som på bilden.

Telexen funkade som så, att man stansade en hålremsa under tiden som man skrev. Denna remsa kunde man sedan köra igång i telexen så att allting skrevs upp igen när man väl hade "ringt upp" telexen i andra änden. Man kunde även skriva utan remsa, då skrev den andra telexen ut samtidigt som man skrev in. Svårt att fatta? Ja, det tycker jag i alla fall... Man kunde "plinga" på mottagaren också, om det var något mycket viktigt som de skulle se eller kanske svara på direkt. Ibland hörde man att telexen plingade och plingade i sitt hörn.

En lite rolig/pinsam sak som hände när jag var ung och grön, var följande: Min "mentor" - den äldre sekreteraren - gav mig en telexremsa och bad mig att "skicka" den till ett företag i England. Sagt och gjort (fast jag tyckte nog att det kändes lite konstigt att hon bad mig göra så...) - jag lade remsan i ett kuvert, skrev på adressen och postade den. Senare kom jag på att hon nog hade menat att jag skulle sätta in remsan i telexen och låta den "knattra" iväg till det andra företagets telex. Pinsaaaaaamt! Fast eftersom det var på detta företaget som de hade sagt att det inte fanns några dumma frågor, så vågade jag berätta detta, och de blev inte sura utan sade bara att "sån't händer" och så fick jag skicka meddelandet via en ny telexremsa på rätt sätt. Man lär sig så länge man lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar