fredag 29 januari 2010

Stenografi - ett utdött skolämne?

Apropå ett utdött yrke, så kom jag att tänka på ett ämne som vi läste på sekreterarutbildning och som väl verkligen måste vara utdött, i alla fall som skolämne, nämligen stenografi. Är det någon som kommer ihåg stenografi idag? Tror att jag måste undersöka detta lite närmare på nätet... Återkommer!

På utbildningen läste vi som sagt stenografi i ett år. De i klassen som hade gått ekonomisk linje hade redan vissa kunskaper i detta ämne och vi andra som hade gått något annat onödigt på gymnasiet fick lägga manken till för att komma ikapp dem. I början kändes det som en omöjlighet att någon skulle kunna lära sig dessa konstiga tecken, men det gick faktiskt på något sätt. Mot slutet av utbildningen hade vi "märkestagning". Det fanns nämligen olika märken som man kunde ta (järnmärke, bronsmärke, silvermärke och guldmärke om jag inte minns fel). Det berodde på hur många stavelser i minuten man kunde stenografera. Jag kan stoltsera med järnmärket. Undrar var jag har det någonstans, vore kul att se det.

Här är ett litet smakprov på stenografi:





Uppgradera till en ny och säkrare version av Windows Live Messenger! Uppgradera till en ny och säkrare version av Windows Live Messenger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar